E-mail Marketing
Wanneer verstuur ik mijn Nieuwsbrief?
jun 6, 2019
Een onderwerp wat toch vaak iets ondersneeuwt is het ideale moment om jouw E-mail te verzenden. Het tijdstip verschilt qua focus(B2B, B2C), sector, bedrijf en zelfs per plaats. In dit blog hopen wij jullie op weg te helpen met een tips en tricks betreft ideale tijdstippen om jullie nieuwsbrief te verzenden.
Overzicht Tijdstip :
Tussen 07:00 en 10:00 :
Tussen 07:00 en 10:00 is het over het algemeen een goed moment om B2B berichten te sturen. Alle bedrijven/personen zijn op dat moment aan het opstarten met werk. Zoals je zelf zult herkennen begint een groot deel van werkend Nederland in de ochtend als eerst met het lezen/legen van de Inbox. Het is dan ook zeer belangrijk om hieruit te springen d. m.v. personalisatie. Vragen hierover? Lees meer
Tussen 10:00 en 12:00 :
Tussen 10:00 en 12:00 is het zowel voor B2B als B2C een slecht moment om een mail te versturen. Werkend Nederland is in de ochtend vaak erg druk en productief bezig met hun kerntaak, waar mails lezen vaak niet onder valt. Het is dan ook beter om dit tijdbestek over te slaan.
Tussen 12:00 en 13:00 :
Zowel in de B2B als B2C Sector hebben de meeste ontvangers pauze tussen deze tijden. Met name voor B2C is het ideaal om in deze tijd mails te versturen. Denk hierbij aan leuke nieuwe aanbiedingen, de medewerker is vaak goed gemutst tijdens de pauze!
Tussen 13:00 en 15:00 :
Hier geldt in principe hetzelfde verhaal als tussen 10:00 en 12:00. De focus ligt weer op de kerntaak en afleiding is dan ook vaak ver te zoeken. Sla dit tijdstip wederom over en stel je mails uit tot een later tijdstip.
Tussen 15:00 en 17:00 :
De focus van de werknemers zal iets verdwijnen, wat betekend dat de Mailbox weer vaker gelezen zal worden. Onze bevindingen zijn dat dit tijdsbestek ideaal is voor zowel B2B als B2C ontvangers.
Na 17:00 :
Na 17:00 is het erg lastig een eenduidige stelling aan te nemen over de verzend resultaten. Het is sowieso veilig om aan te nemen dat B2B mails het best vóór 17:00 verzonden dienen te zijn. In de B2C sector zullen nog wel mails gelezen worden, maar lang niet door iedereen. Zit men met de telefoon in de hand achter de televisie of sluit men zich af van de (digitale)buitenwereld?
Testen :
Bovenstaande tijdstippen zijn uiteraard slechts een globale indicatie van verzendtijdstippen en bijbehorende resultaten voor de betreffende sector. Elke sector is echter anders. Om deze reden is het analyseren van E-mail verzendingen ontzettend belangrijk. In veel programma’s kan je het aantal openingen per uur meten. Zie je bijvoorbeeld een piek om 09:00 ’s ochtends? Of zie je een enorme daling tussen 11:00 en 13:00? Leer hier vooral van en neem dit mee voor de volgende verzendingen! Het blijft een kwestie van trial & error om het beste tijdstip te vinden.